Eiwitdieet

Wanneer je een eiwitdieet volgt, zorg je dat je lichaam vrijwel geen koolhydraten (suikers) binnenkrijgt. Die koolhydraten vormen de energiebron van je lichaam, maar als ze niet aanwezig zijn spreekt het lichaam de reservevoorraad aan: je vet. Dat proces begint al twee tot drie dagen na de start van het eiwitdieet, waardoor je snel zult afvallen. Dit is een volkomen natuurlijk proces en bij gezonde personen niet schadelijk voor je gezondheid. Toch kan het zo zijn dat een eiwitdieet niet geschikt is voor u. Uw diëtist kan u hierover informeren.

Een eiwitdieet is niet een dieet met veel eiwitten. Een eiwitdieet is een zorgvuldig samengesteld dieet waarbij voldoende eiwit (hoeveel kan per persoon verschillen) en een kleine hoeveelheid koolhydraten wordt gebruikt. Omdat de samenstelling van het dieet essentieel is, werken wij vaak met producten. Een goed samengesteld eiwitdieet geeft het meeste gewichtsverlies per week. Zelf een eiwitdieet samenstellen geeft vaak niet het gewenste resultaat.

Het voordeel van onze begeleiding bij een eiwitdieet is dat wij u doormeten en aan de hand van de meting uw dieet - indien nodig - kunnen bijstellen. Het kan ook zijn dat u door de meting ziet dat het afvallen (in vet) wel goed doorgaat, maar dat het vocht wat hoger zit op dat moment; in dat geval helpt de meting u om gemotiveerd te blijven.

Het eiwitdieet dat wij aanbieden is opgebouwd uit verschillende fasen, de actieve fase, de overgangsfase en de onderhoudsfase.

De actieve fase
In de actieve fase bestaat uit twee stappen. In eerste instantie bestaat uw voeding volledig uit eiwitproducten en groente. Bij stap twee voegt u vlees en vis aan uw voeding toe en gaat u één product minder gebruiken. In de actieve fase vindt het (meeste) gewichtsverlies plaats.

De overgangsfase
In deze fase wordt de hoeveelheid eiwitmaaltijden verder afgebouwd en worden normale maaltijden met fruit, zuivel en brood toegevoegd.

De onderhoudsfase
In deze fase ligt de nadruk op het leren vasthouden van uw nieuwe gewicht; uw diëtist leert u hoe u de juiste keuzes kunt maken om dit te bereiken. Aan het einde van deze fase bent u in staat uw behaalde gewicht vast te houden en zelf een gezond eetpatroon vorm te geven.

Afspraak Maken